Bukit Tabur

Pernah pegi?

Untuk aku, cukupla sekali pegi. Lantakla dari pujukan manis kengkawan nak buat makan-makan sedap kat atas tu, aku tetap taknak pegi dah. :p

BLACKLIST!

Bukit Tabur. Bagi aku, kepayahan bukit ini adalah tahap "hard core" dan ianya terletak di Taman Melawati, berhampiran Zoo Negara.

Ketinggian?

Takdela tinggi mana, bawah 500m je pun. Tapi yang membuatkan dia hardcore adalah, trek berbatu dia tu. So kalau nak naik, tolongla pakai kasut yang sesuai. Jangan jadi macam aku, pakai kasut crocs jer time tu hahaha

Aku dah mendaki Bukit Tabur secara un-official ini, pada tahun 2010. Mulanya plan nak shoot gambar Sunrise dekat puncak 1 dan 2 jer. Tetapi, entah macamana boleh terlajak sampai puncak terakhir dan turun ikut jalan kebun.

Dalam keadaan terpaksa! Nak patah balik tak boleh

Kahkah.

Kitorang dengan kengkawan fotografi dan beberapa orang hiker yang lain, naik pada jam 7pg. Disebabkan tunggu kawan-kawan di station minyak petronas, dan ada yang lambat. Jadi kami terlewat nak kejar view "sunrise". Bila dah sampai puncak pertama tu, matahari dah tinggi naik. Tapi, view atas puncak pertama dan kedua tetap "awesome".


Tengok kat belakang tu, awesome kan?


Lepas lepak dekat puncak kedua tu, kami follow jer perjalanan mereka-mereka yang memang asalnya ingin habiskan trail di Bukit Tabur.


Dengan bag yang di isi dengan laptop, kamera DSLR yang berat, kasut crocs dan persediaan? Memang takde langsungla sebab tak plan pun nak mendaki masa tu.

Tengokla bag, kembung macam ape jer. Bawak laptop sambil marah hahaa
Kitorang memang terpaksa ikut sebab, kalau nak patah balik memang tak boleh. Curam hampir 90 darjah, nak turun tanpa apa-apa alat kelengkapan keselamatan. aduh! Jangan buat pasal.

Follow jer lah! huhu




Trek dia memang hampir 90% berbatu.

Mendaki dan terus mendaki. Sangat bahaya, curam, gaung semua kami terpaksa lalui. Sampai satu tahap rasa nak pengsan, aku dah tak larat nak bawak bag sendiri. Nasib baik ada seorang kawan lelaki bawak kan bag, separuh perjalanan. >.<


Alhamdulillah selamat turun bawah, dalam jam 1ptg+. Ade seorang cedera, dikaki. Yang lain selamat, walau gang hiker tadi dah tinggal kitorang yang langsung takde ilmu hutan ni paling belakang sekali. huhu.

Pengalaman sangat pahit bagi aku, sampai Bukit Tabur tu dah aku blacklist kan dalam senarai untuk pendakian akan datang.

Sadis!

Kepada sesape yang plan nak naik Bukit Tabur, ni aku nak review sikit info pasal bukit ni.
  • Bukit Tabur atau Tabur Hill
  • Juga dikenali sebagai Bukit Hangus
  • Terletak di Taman Melawati, bersebelahan dengan Zoo Negara
  • Ketinggian 396 meter atau 1300 kaki
  • Trek agak merbahaya, berbatu, bergaung dan tebing yang curam. Naik dan turun hampir 90 darjah.
  • Hardcore untuk beginner
Nota Kaki: Aku dapat MC seminggu gara-gara naik Bukit Tabur masa tu!

Aku akan tulis apa yang aku rasa, apa yang aku lihat dan apa yang aku dengar,
©AkuSeorangTraveler

Post a Comment

Previous Post Next Post