Salam guys, good day! 😁

Petang ni saja aku nak share, cara menggunakan Covid Self-Test Kit. Mungkin ada yang belum pernah guna self-test kit ni dan teringin nak buat test. So, aku kongsikan cara bagaimana nak buat test menggunakan Covid Self-Test Kit. 😉

Disebabkan aku ni bergejala dan adik aku pula adalah salah seorang kontak rapat kepada pesakit Covid 19. So kitorang 1 family pun buatlah self-test. Self-Test Kit ni memang banyak dah dijual di farmasi berdekatan. Harga pun takde lah mahal.

Tadaaaa,


Self-Test Kit yang aku beli ni adalah brand SEJOY, beli di Multicare Pharmachy dengan harga sekitar RM4-5. Senang je cara nak guna. Tapi, cara penggunaan setiap brand, mungkin sedikit berbeza. So korang digalakkan untuk membaca manual, cara-cara penggunakan pada self-test kit.

Let's go, kita test!

Cara Penggunaan:

  1. Pasangkan corong pada tiub bekas air liur
  2. Masukkan air liur kedalam bekas sebanyak 1/4 daripada bekas. Lebih pun takpa
  3. Kemudian, letakkan bekas air liur di kotak supaya tidak tertumpah. (Perhatikan tempat yang ada tulis, Insert the tube here / Masukkan tiub disini)
  4. Lepas tu, masukkan cecair (Reagen Pengekstrak) ke dalam bekas tiub air liur dan picit serta goncang bekas air liur sehingga air liur & cecair Reagen Pengekstrak tadi sebati. Sebatikan dalam masa 30 saat-50 saat
  5. Kemudian, titiskan air liur sebanyak 4 titis diatas Covid Rapid Test Cassette
  6. Tunggu dalam masa 20 minit, untuk keputusan test

Untuk lebih jelas, korang boleh tonton video dibawah



Berikut adalah panduan bacaan untuk keputusan


Alhamdulillah, keputusan Covid19 test aku adalah -ve. 😀


Stay safe guys 😎

Adios,

2 Comments

  1. sekarang ni macam wajib je kena ada stok kat umah kan..

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post