Masjid Jamek Sultan Ibrahim

Tuesday, July 2, 2019

Assalam semua.

Pernah sampai Muar Johor?

Actually, Muar ni adalah kampung halaman aku belah mak. Last week balik sana beraya :)

Kebetulan kitorang mencari air kolah masjid untuk kegunaan perubatan, so makcik aku bawak kitorang ke masjid yang satu-satunya masih ada kolah untuk berwudhu dibandar Muar iaitu Masjid Jamek Sultan Ibrahim.

Kredit: http://www.masjidjamekmuar.org
Kebanyakan masjid baru, kolah untuk berwudhu memang tiada. Banyak masjid baru yang dibina untuk berwudhu adalah menggunakan paip.

Kenapa?

Yang ini aku kurang pasti huhu

Masjid Jamek Sultan Ibrahim inilah, salah satu masjid yang masih mengekalkan senibina lamanya sampai sekarang. Jadi, kolah untuk ambil wudhu masih ada dan dijaga dengan baik.

Dah lama tau masjid ni. Ianya dibina sekitar tahun 1927.

Mak aku pun masih belum wujud masa tu :p

Bagi aku, bentuk masjid ni sangat unik. Tak macam senibina kebanyakan masjid yang ada di Malaysia ni.

Tak percaya? Meh la aku upload sikit gambar masjid

Pintu masuk utama masjid

Unikkan?

Tepi masjid ni ada taman untuk bersantai dan juga pemandangan cantik di tepi muara sungai. Nak bergambar tu, memang berbaloi la. Agak cantik :)

Seberang sana tu, tersergam indah Masjid Sultan Ismail :) Tapi aku belum pernah sampai

Lepas solat asar tu, sesuai sangatla nak bersantai tepi masjid :)

Jom baca sikit sejarah masjid unik ni


Sesaper yang belum pernah sampai, kalau teringin nak kesini.. Korang Waze / Google Maps jer Masjid Jamek Sultan Ibrahim, pasti sampai!

Adios,
ASTraveller 2019

8 comments

  1. Pernah sampai Muar! Banda Muo terbersih di ASEAN. YA Allah masjid ni memang cantik :) Besar. Selesa sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak. Lahir kt muar pun xtau yg bandar muar tu terbersih di ASEAN hahah.

      Delete
  2. Sudah sangat lama yah. dibangun 1927. Sejarahnya cukup panjang pastinya

    ReplyDelete
  3. Tamannya luas sekali yah. Saat menunggu sholat kita bisa mengajak anak-anak bermain di tamannya

    ReplyDelete

Latest Instagrams

© A k u S e o r a n g T r a v e l le r. Design by FCD.